Ach Romeo, proč nejsi?
Štítky:
Romeo a Julie | muzikál | Rusko | Pavol | diletnatismus | zrušeno | problém | peníze | ostuda
Dnes tu měla být recenze na muzikálové představení „Romeo a Julie“ od francouzského tvůrce Gerarda Presgurvica, které jsem měl navštívit ve Foru Karlín v sobotu 14. 11. 2015 od 15 hodin, ale díky naprostému diletantismu produkce, tomu tak není.
Po 9 řádně odehraných představeních se začala postupně týden po týdnu jednotlivá uvedení rušit, často z technických důvodů, s tím, že se produkce omlouvá. Sice se každý odvolává na slovo „produkce“, ale už nikdo přesně neuvádí, kdo za tím vším stojí.
Pokud se odpíchneme od jména, které je uvedeno zde, tak zjistíme, že nejspíš hlavním producentem je pan Pavol Rusko. A to je jako kdo? Pavol Rusko je bývalý ministr hospodářství Slovenské republiky a bývalý šéf televize Markíza. A pokud si jméno zadáme do vyhledávače, tak nám jako výsledky, ohledně muzikálu, už ukáže jeden průšvih za druhým.
Jedním z výsledků je článek [1] z 6. 6. 2013, který uvádí, že „se už v minulosti v muzikálové branži popálil. Fontána pre Zuzanu skončila blamáží.“ Rusko ji připsal malému publiku, malému trhu a je nakonec rád, že z projektu vycouval jen s malou ztrátou. Velkou naději však upíná k Česku. Dobrá, může se stát, že projekt zrovna nepadne na úrodnou půdu, či téma je již na tolik ohrané, že prostě nebyl zájem. Nevím, přehled o slovenské muzikálové scéně nemám. Z článku plyne, že diletant se snaží udělat štěstí v Čechách!
Dalším zajímavým článkem [2] z 2. 9. 2015, je zmínka o jistém tunelování společnosti, takže se nedivím, že projekt skončil, tak jak skončil. Pan Rusko převzal vedení krizového centra Maják naděje. „Z účtu azylového domu odešli peníze na muzikál, který sám produkuje.“ Ale sám Rusko uvádí, že na převodu vydělal. Krizové centrum Maják nádeje slouží jako útočiště týraným ženám a jejich dětem.
Podezřelé jsou prý zvláštní peněžní převody mezi azylovým domem a společností Magie, s. r. o., která představení produkuje. Neziskovka poslala minimálně 3 x 12 tisíc eur (324.000 Kč) pod označeními „Záloha Romeo 1“, „Záloha Romeo 2“ a „Rezervačný poplatok 3 – Romeo“.
Je to obrovská škoda, že představení se nehrají. Hudba projektu je nádherná. Příběh všem známý. „Nový prostor“ Fora Karlín je možností nahlédnout do dalších prostor, kde by se dal muzikál uvádět, který však, dle názorů diváků na Facebooku, nebyl vhodně vybrán – od 5. řady není vidět zhola nic a místa na balkonech jsou tristní.
Dalším problémem je prodejnost, či spíše neprodejnost vstupenek – ale to je problém obchodního oddělení, respektive marketingu.
Kde je chyba? Cena vstupného? Či pro běžného českého diváka nedostatečné obsazení „hvězdami“. Snad, nevím. Nevím, nakolik nákladná je licence, ale když přihlédneme k tomu, kolik osob alternuje jednotlivou roli, tak se jen na kostýmech jednoznačně produkce prohne. Scéna vypadá monumentálně – oproti té směšné v Mamma Mia! – které je uváděno rovněž v licenci. Tudíž taky stála dost.
Jednoznačně je to ostuda pro Českou republiku, pro český muzikál. Je na pováženou, že některá méně náročná a významná díla mají odehrány x představení – úspěšně, oproti tomu je světové dílo potopeno. To však připomíná i konec uvádění muzikálu Cats v Divadle Milenium – dnešní Rock Opera Praha.
Příslibem je možné pokračování, protože podle vyjádření na Facebooku muzikálu byl celý projekt vzat pod křídla jiného produkčního týmu, jehož obsazení – jména jsou zatím opět neznámá!
[1] BUSTIN, Karol ml.. Rusko si nedá pokoj, s muzikálom chce skúsiť šťastie v Česku. [online] [cit. 2015-11-15] Dostupné na www: <https://www.pluska.sk/plus-7-dni/ludia/rusko-si-neda-pokoj-muzikalom-chce-skusit-stastie-cesku.html>
[2] MIKUŠOVIČ, Dušan. Pavla Ruska podozrievajú, že v centre pre týrané ženy spreneveril peniaze. [online][citace 2015-11-15] Dostupné na www: <https://dennikn.sk/225908/pavla-ruska-podozrievaju-ze-centre-tyrane-zeny-spreneveril-peniaze/>