Čarodějka (Wicked), 28. 9. 2019 - 14:00, sobota, GoJa Music Hall, Praha
Štítky:
čarodějka | wicked | muzikál | goja | goja music hall | grossová | pešková | scéna | jeviště | divadlo | janeček | randák | ryšavý | vojtko
Muzikál podle novely „Wicked: Život a časy Zlé čarodějnice ze Západu“ od Gergory Maguire měl premiéru v roce 2003 v San Fransicsku, česká premiéra proběhla v pražské GoJa Music Hall 14. září 2019! Dále bude rozebrána repríza z odpoledního sobotního představení 28. 9. 2019.
Melodie s texty jako Čaroděj a já (Wizard and I), Budou tě milovat (Popular), Žádný dobrý čin (No Good Deed), nebo duet Elphaby a Fiyera Žij touto chvíli (As Long As You´re Mine) vytvořil Stephen Schwartz, jsou to „velké“ melodie, pro široce obsazené orchestry. Libreto Winnie Holzmana novelu usměrňuje, avšak tradice příběhu o Čaroději ze země Oz v Česku schází, kontext toho, že existují zlé čarodějky – Nessarose – z Východu, Elphaba – ze Západu a hodné čarodějky ze Severu a Jihu jistě není jasný.
Za českým překladem je Adam Novák – který se věrně drží anglického originálu, avšak překlad je doplněn několika větami, které dovysvětlují děj (Dorotka polila Elphabu vodou, Glinda říká „ahoj, Dorotko“, kdy jí měla ukázat cestu). České písně otextoval pan Michael Prostějovský, které jsou dobré, v poslední době se mi zdá, že je přeProstějovskováno, bojím se, aby nevyhořel. Každopádně texty dobré, zpěvné, mají hlavu a patu.
Scéna Daniela Dvořáka poněkud pokulhává, promiň, ale vstupenky jsou dost drahé! Přijdu tam a vidím výsledky jeho dřívějších prací – Fantoma – balkony, na sloupech jsou nalepeny jakési papundeklové dekorace?! Nad scénou je umístěna hlava draka, která se během Předehry pohybuje zleva doprava a vypouští páru. Dále vidím také prvky z Plesu – doufám, že si někdo vzpomíná na ještěry s červenýma očima během tanečních sekvencí na plesu u Krolocka! Zbytek dekorací – v podstatě nejsou – jen zeleně nasvícená scéna! Smaragdové město – povinné zelené brýle na nosech protagonistů nechybějí. Scénu doplňují nesmyslné projekce vlčích máků, případně zelené oko, které ve mně vyvolávalo vševidoucí oko páně Saurona – to má znamenat jako co? Úpravy se také dočkala Glindina bublina, ze které se stalo poupátko.
A když už tedy balkony zůstaly, tak se tam v klidu mohlo hrát, než hledat, odkud Morrible poštvává čarodějobijce a stráže proti Elphabě. Plus nasvícení – vrchol první poloviny – kdy se má Elphaba vznést nad scénu, představitelka nebyla dobře vidět. A poněkud celé to bylo ve tmě. To že nasvítí kulisy Fantom opery, ještě ten do očí bijící lustr tam zůstal!, nasvítí na zeleno, z toho Emerald city nedělá! Čekal jsem od toho víc! Když si jen vzpomenu na dechberoucí scénu Mascarade ve Fantomovi. Inu jiná režie, jiný pohled na věc, nemyslím si, že výběr režiséra byl šťastný, ale nezkusíš – nevíš. Režísér Martin Novotný režíroval představení Casanova, Noc na Karlštejně a Limonádového Joea v Severočeském divadle. Nevím, chtělo by to více razance. Úsměvně působila scéna deště, kdy Madamme Morrible přijde s deštníkem, vzadu vidíme obraz deště, ale zvuk deště chyběl, ale ve druhé polovině při hurikánu již bouře slyšet šla!
Oproti tomu kostýmy podle návrhů Zity Miklošové se povedly – nechybí princeznovské šaty pro Glindu, černé oděvy pro Čarodějku s typickým špičatým kloboukem, Elphaba má však i zelené rukavice!!! Nalíčit to nejde? Usedlá róba z „těžkých“ květovaných látek pro Morrible. Výrazný kostým má na sobě Beran (v originále Kozel) – srst, maska s rohy. Muži mají pláště, Fiyero kalhoty s vysokými botami, pěkné jsou studentské kostýmy na Shizu.
Choreografie, pokud se již objeví, tak vidíme výsledek práce Pavly Harangové. Nasazení company – bylo do očí bijící, která je pěvecká, a která je taneční. Chápu, že musí zpívat, ale tomu se ty choreografie mají přizpůsobit.
Chválím živý orchestr, ale problém je nazvučení – ty davové scény jsou úplné peklo!
Tištěný program k představení nabízí velké scénické fotografie, vložku s fotografiemi představitelů a zaplať pánbůh i se synopsí a názvy písní!!! Jinak další info o představení se nedozvíme, pokud nemluvím o základních (autoři, obsazení).
Elphaba Markéta Pešková je skvělá, spolu s Glindou táhly celé představení, přesně jak měly, a v podstatě jsou to jediné výkony, o které se představení může opřít.
Pešková krásně prochází vývojem – ze zcela svérázné zelené sestry, přes pomocnou ruku ublíženému Beranovi, chce zachraňovat a pomáhat, nakonec vyroste a stává se zlou, protože se vždy proti ní všechno obrátí – chce pomoci sestře Nesse, ta však po pomoci je odmítnuta Boqem, a začne kouzlit. Kouzlí tak, že Boq ztratí srdce, a aby se to spravilo, učiní z něj Elphaba Plecháče – on to nechápe, je rozezlený a vše na Elphabu hodí Nessa.
Pešková perfektně zpívá těžké party, získala si mě při svém úvodním sólu „Čaroděj a já“ – píseň svižným tempem rozvíjí, pak uvolní v části „
ON JEDENKRÁT ŘEKNE MI: ELPHABO, TY S DUŠÍ ČISTOU JAK LILIE
A zvolna vbíhá opět do tempa písně.
Glinda Natále Grossová – byla pro mě těžko uvěřitelná – taková ta přirozená vtipnost mi ze začátku chyběla, snaží se, vtipy podává tam, kde má, ale! Na druhou stranu velmi pěkně zpívá, zvládá s přehledem sopránové části v úvodu na Poupátku. Není tak vtipná, jak bych čekal, ale postupem času si to sedá, ve scéně s Elphabou, kdy se snaží Elphabu vyladit, po plese, byla okouzlující.
Frajírka Fiyera velmi dobře předvedl Petr Ryšavý – napřed se jeví jako pěkný floutek, který ví, že tato škola je jen jedna z mnoha, na které se může udržet. Podléhá kouzlu Glindy, i když ví, že jeho srdce bije pro Elphabu. Dobře zpívá, hraje, tančí, do role byl velmi dobře vybrán. Škoda jen, že vtípek s Kiamo Ko tolik nevynikl – musel drmolit spoustu slov. Navíc mě velmi nemile překvapilo ztvárnění Strašáka - Slamáka – vypadal jako bezdomovec, chápu, že bylo sucho, ale neříkejte mi, že se nikde nedala sehnat sláma!!?!?!!
Dále se představili – Nessarose – Felicita V. Prokešová – mladší sestra Elphaby, která díky zapleteným nohám při předčasném porodu je upoutána na vozíček. Prokešová zpívá dobře, herecky je také dobrá. Zprvu miláček otce, snaží se Elphabu usměrňovat. Po smrti otce, se stává Guvernérkou mlasklů a slouží jí Boq, v podstatě na přání Glindy. Elphaba jí očaruje střevíce, Nessa může chodit, díky tomu ji Boq opouští a je zklamaná, naštvaná a viní z toho Elphabu – čaruje. Kdo opět nezná příběh Země Oz, tak právě ona je další zlou čarodějkou, ale z východu.
Boq – Lukáš Randák, schopný Randák se nyní objevuje v malé roli muzikálu kluka, Mlaskala, který miluje Glindu, dává to na odiv, je hotový z toho, že se ho vůbec dotýká atp. A kvůli lásce ke Galindě zve na ples a tančí s Nessarose, se kterou posléze žije, jí slouží. Po proměně v Plecháče se mění i vnitřně a nenávidí.
Madame Morrible – Barbora Rajnišová – Rajnišová výborná pěvkyně, herecky se jí povedlo ředitelkou Shizu zahrát přesvědčivě. Dáma, která ví, co se patří sluší, která má ráda řád, která dokáže ovládat počasí a má konexe s Čarodějem, se kterým vymyslel proměnu zdejšího světa. Ví, že má Elphaba zvláštní schopnosti a ví, že je schopna číst z knihy kouzel. Tudíž, si myslí, že by mohla ji být Elphaba Čaroději prospěšná – zavírat zvířata do klecí – koukat se na ně, ne je poslouchat.
Čaroděj – Marián Vojtko – Marián vypadá dobře, zhubnul. Co se týče ztvárnění role Čaroděje, který v podstatě nemá žádné kouzelnické schopnosti, je to pouze vůdce krajiny. Je to osoba, která reprezentuje, je to osoba, která se tváří, že má vše v rukách – je to však jen pošetilý starší pán, který se skrývá za maskou, aby nikdo nevěděl, kdo přesně je. Vojtko zpívá dobře, herecky, nepřehrával, ale je to trochu jiný typ kantilénového zpívání, než jsme u něj obvykle připraveni slýchat. Jeho role mě však nudila.
Dr. Dillamond – Beran – Petr Matuszek – pan Matuszek byl navlečen v kostýmu Berana, zde se opět odchylujeme mírně od libreta, není co vytknout.
V dalších rolích vystoupili Jan Mouca v taneční roli Chisteryho. Otce Nessarose a Elphaby – Guvernéra Frexe odehrál Jakub Hübner, je to úsměvné, Kuba je stejně starý plus, mínus, jako obě dámy a hraje jim otce? Každopádně Hübner je zpěvák, tudíž je to v pohodě..
Porodní bábu hrála Radka Kovaříková, Matku Aneta Dobešová, spolužačky čarodějek ShenShena a Pfanee odehrály Lucie Pragerová a Selešiová B. Katharine. Profesora odehrál Radovan Snítil a řidiče Averica Jan Franc. Není co hodnotit.
Shrnutí
Děj trošku hapruje – ale je to pohádka a muzikál výsledek amerických tvůrců - Čaroděj neumí čarovat, jeho dcera Elphaba to uměla, protože byla dcerou obou světů? Nikdo neumí číst z knihy kouzel Glimerie, Morrible zvládá pouze 2 kouzla, ale Nessa s tím nemá problém? Amerika! Co na to říct?
Navíc se zasahovalo do překladů, aby se tak trochu dovysvětlit děj – mluví se o Dorotce, na scéně se pohybuje lev, v zahraničí stačí jeho trčící ocas ze zákulisí (bojácný lev). Je to velký risk nasadit muzikál, který se opírá o znalost příběhu čaroděje ze země Oz, řekl bych, že tu není jeho tradice, není tak profláknutý.
Stále mi chybí jakýsi Wow efekt?!?! Kde je ta světovost? Úplně mě to neoslovilo, úplně nevidím tu oblíbenost, která je v zahraniční značná. Přitom byl příběh odehrán, jak měl.
Doktoru Janečkovi zbývá poděkovat, za to, že se rozhodl významný titul do Česka přivézt. Je však vidět, že to bylo obrovské finanční sousto. Zajímalo by mě, co na to říká autorská kontrola. Nákladnost díla byla znát z recyklovaných kulis, obrovské jeviště GoJa Music Hall často zelo prázdnotou, otázka je, zda toto dílo není pro režiséra obrovským soustem. Přeci jen Casanova je trošku jiný typ představení – víme, že byl milovník, a to pro pochopení děje bohatě stačí. Bartákovo dílo je napsáno stylem píseń – plky – píseň – plky.
Někteří členové company by ještě měli nastoupit před zrcadla a snažit se pohyby zkoordinovat, mělo by to zařezávat, ale chápu, není to prvoplánově taneční muzikál, ale promiňte mi to, tanec je nedílnou součástí muzikálu! A scéna jako GoJa Music Hall je zvyklé uvádět „velká“ díla – muzikály superlativů, tudíž by to mělo mít jistou úroveň.
A navíc rekvizity se již rozpadaly – scéna Smaragdového města – balony, kdy jsou vpravo a vlevo jeden, někdo v nich skáče, tak tomu napravo upadla hlava. Peklo!