Catch Me If You Can, 10. 11. 2018 - 14:00, Nové divadlo - Divadlo Josefa Kajetána Tyla, Plzeň

27.11.2018 17:39

Catch Me If You Can v Plzni.

22. repríza v sobotu 10. listopadu 2018 od 14. hodiny

Premiéra muzikálu podle skutečné události a filmu, v hlavní roli s Leonardem DiCapriem a Tomem Hanksem, proběhla 10. 4. 2011 v broadwayském Divadle Neilsa Simona, na svou premiéru na West Endu stále čeká, Plzeň představení odpremiérovala 2. 12. 2017 na Nové scéně DJKT. Libreto Terrence McNally s texty písní Scotta Wittman, Marc Shaiman a českým překladem a písněmi Adam Novák.

Synopse

  1. jednání

Hala miamského letiště, všude davy, jsme svědky zatčení Franka Abagnale Jr., agenty FBI v čele s Carlem Hanrattym, následně zadržený začíná vyprávět svůj příběh, s příslibem, že prozradí, jak udělal právnické zkoušky. (Live in Living Color). Nacházíme se v domě Frankových rodičů na Štědrý večer, je jedináček. Frankovi rodiče se potkali ve Francii po konci II. světové války, on jako voják uzří na vystoupení oslav konce války svou budoucí ženu – účinkovala jako jedna ze zpěvaček (The Pinstripes Are All That They See).  Obchod Frankova otce se řítí do bankrotu, ale říká svému synu příběh s poučením, že by se neměl nikdy vzdávat, ale bojovat za své sny a hlavně, že lidé věří jen tomu, co jim řeknete – nic neověřují, a to je i základem budoucího juniorova života. Jeho otec mu daruje drahý oblek, který Frank nosí a díky tomuto vzezření se tak na 14 dní stává učitelem francouzštiny ve své vlastní škole, dokonce dává i úkoly.

Jednoho dne přijde Frank zpátky domů ze školy a vidí, jak jeho matka tančí v pokoji s nejlepším přítelem svého otce.  Během rozvodu svých rodičů mladý Frank utíká do New Yorku (Someone Else´s Skin) a začíná falšovat četné bankovní šeky, za které si žije jako král. Frank vzdává dík švýcarskému muži, lepidlu, inkoustu a nůžkám, díky nim dokáže falšovat dokumenty se svou identitou, bankovní šeky a užívat si života, se svojí výmluvností, neutuchajícím zápalem vymýšlí příběhy a odvádí pozornost tak, aby mohl životem proklouzávat a užívat si jeho světlých stránek. Je hledán agentem FBI Carlem Hanrattym, který se rozhodl svůj život zasvětit pronásledováním zločinců. Když Frank jr. nečekaně narazí na skupinu nádherných letušek, venku před luxusním hotelem, inspiruje jej to k tomu, aby se stal pilotem. Získá kontakt na krejčího, kterému nahlásí – vymyslí si své osobní číslo, nemusí tedy za oblek platit – získá Pan Am uniformu, padělá ID kartu a míří k oblakům jako co-pilot u Pan American World Airways. Zaměstnanci aerolinek vyprávějí o životě v oblacích („Jet Set“).  Scéna střelnice. Hanratty v mezičase najde několik falešných šeků na svém stole ve Washingtonu. Hanratty se spolu s agenty Branton, Dolla a Cod vydávají na cestu najít tohoto padělatele (Live In Living Color – Reprise). Hanratty slíbí vdově – majitelce hotelu, které byl šek vypsán „Don´t Break the Rules“.

Frank si užívá svůj letecký život, vzpomíná na to, jak mu otec často říkal, že šaty dělají člověka, tak jako lidé věří tomu, co jim řekneš. Stýská se mu, navštíví tak svého otce, je však rozrušen, když ho najde, vidí muže, kterému se mezitím zbortil svět – ztratil totiž to jediné, co měl – svou ženu a svůj obchod. Frank mu však nabídne několik šeků, aby zlepšil jeho finanční situaci, ale jeho otec je odmítne, věříc, že Frank bude šťastný ze svých úspěchů a ať se o něj nestará „Butter Outta Cream“.

Hanratty objeví několik opuštěných věcí v hotelovém pokoji, kde Frank zůstává a hledá „The Man Inside the Clues“. Hanratty vypátrá Franka v hotelovém pokoji v LA, ale Frank Jr. Překvapen jeho přítomností, vyjde z WC, pod jménem Clark Kent, jako tajný policista a Hanrattyho přesvědčí, že není tím, koho hledá, nýbrž je agentem tajné služby, která již juniora zatkla. Frank agenta přesvědčí, ať v pokoji počká, že se vrátí pro další důkazy, dokonce mu nechá i své doklady a odejde. Po chvíli však Henretty peněženku otevře a zjistí, koho si nechal proklouznout mezi prsty.

Během Vánoc Frank zavolá Hanrattymu, který si uvědomí, že Frank je pouze osamělý kluk. „My Favorite Time of Year“

 

  1. jednání

Mezitím se Frank Jr. zabydluje v Atlantě. Po setkání se zajímavými sestřičkami, zaujme místo lékaře - pediatra, pod jménem Dr. Connors, kde sestry čekají na to, co nařídí lékař (Doctor´s Orders) – „Co řekne lékař“.

(Live in Living Color (reprise)). Hanratty zkouší vysledovat Franka přes jeho rodiče. Matka Paula již žije se svým novým mužem, vyptává se jí na to, kde by mohl Frank být. Řekla mu, ať se o něj nebojí, stejně tak Frank senior.  Rodiče Franka hájí (Don´t Be a Stranger). Život Franka sr. je na hadry a utápí svůj žal v alkoholu, debatuje v baru s Hanrattym (Little Boy Be a Man).

Nakonec se otec setká se svým synem, otec stále věří, ve svou pravdu, být kým chce, Frank tak žije, avšak on se stále utápí ve svých problémech, již dávno zavřel svůj obchod a nyní pracuje pro stát.

Frank se téměř okamžitě zamiluje do mladé sestry, Brendy Strong, která jej nejprve odmítne, ale pak podlehne jeho šarmu. On ji opěvuje a srovnává ji s divy světa (Seven Wonders), avšak žádný se nevyrovná její kráse. Odcestují k Brendiným rodičům do New Orleans , kde je Frank chce požádat o její ruku. Vydává se zde za doktora, posléze i za právníka. Rodiče jsou zprvu obezřetní. Ale po prohlášení, že je také luterán je však okouzlí natolik, že Brendin otec nejen souhlasí s jejich sňatkem, ale nabídne Frankovi také místo jako podnikového právníka. Strom rodinný – Our Family Tree.

Frank se rozhodne skončit se svými podvodnými aktivitami, ale Hanratty mu je znovu na stopě a tak Frank musí utéct před agenty FBI ze své vlastní svatební oslavy. Stihne se Brendě přiznat, řekne jí své pravé jméno Frank William Abagnerelle Jr. Brenda souhlasí, že se spolu sejdou za dva dny na letišti v Miami. Frank prchá, mezitím do pokoje vejde Hanratty s dotazem, kam Frank zmizel. Ona lituje, že Franka miluje a nikdy jej neprozradí (Fly, Fly Away). Nakonec je však podvedena.

Kruh příběhu se uzavírá a jsme zpět na letišti, kde byl Frank dopaden. Agenti odvedou ostatní cestující, Hanratty prohlásí, že nechce použít sílu, pokud bude chtít Frank utéct. Hanratty Franka informuje, že jeho otec je mrtvý – opilý Frank Sr. spadl ze schodů na nádraží Grand Central a zlomil si vaz. Uvědomí si, že je nikým, Frank dává Hanrattymu (Goodbye). Hanratty mu dává nabídku – může být propuštěn na podmínku a pomoci FBI k hledání podvodníků a padělatelů. Frank souhlasí a je zřejmé, že se oba muži stanou blízkými přáteli (Strange But True).

 

Děj je zasazen do 50. – 60. let, čemuž odpovídají kostýmy, které navrhla Veronika Hindle, na začátku jsou ruku v ruce se scénou – motiv barevných kostek na šatech company. Hindle pracuje dle tématu, s uniformami a stejnokroji (letiště, nemocnice), pánské obleky u členů FBI. S dobou koresponduje i vybavení místností, autorem scény je Dave Benson. Scéna inscenace je řešena předscénou, kde vlevo je „kancelář“ FBI s nástěnkou s důkazy a psacím stole, na pravé straně je kartotéková skříňka a nástěnka. Vlevo také přijíždí stůl s vybavením obývacího pokoje Abigeileových, vlevo sezení baru atp. U rodičů Brendy Strong je dominantní stůl a kolečkové elegantní židle, nejen že se na nich sedí, ale také jezdí, představitelé je i vodí.

Scéna má však i elevaci v zadní části a za tím vším je plátno. Přechod mezi předscénou a elevací je vyřešen kostkami – prosvětlené – barevně – v přední části. Vše je rámováno půlenými krychlemi – jakoby čtvercové talíře, evokuje to dlažbu, avšak použití šedých to trochu boří, torza jsou využita i jako – spouštěné – v zadní a i přední části.

Elevace je řešena multifunkčním propadlem Nové scény – často sjede, aby byla umístěna postel, či nebo aby na ni byly nandány barevné krychle – průsvitné, mění barvy a tak doplňují scénu, zhasnuté a složení k sobě slouží jako např. barový pult. Líbilo se mi, že členové company v pozadí hráli – právě na baru, neustále doprovázeli děj – piloti, letušky, policisté, pacienti, lidé v odbavovací hale. Tím se dostáváme k choregrafiím Denisy Kubášové, které jsou svěží, energické, neokoukané a schopné company DJKT je velmi často přítomné na scéně, což inscenaci, v režii Lumíra Olšovského, velmi pěkně dotahuje do konce. Četné tanečnice – barevné kostkové kostýmy, všechny totožné blond paručky, až na prostitutku – vyčesané černé vlasy – vidíme tak davy a v nich drobné odchylky.

Době odpovídá ale také hudba pana Marca Shaimana – kombinace jazzu, popu a swingu. Výrazné skladby byly – Life in Living Colors (litemotiv) a hlavně skladby z 2. poloviny - Jak radí lékař, velmi hezká scéna Strom rodinný a energická Goodbye. Nezapomenu ani na Z mlíka máslo udělej – hodit 2 myšky do mléka, jedna se utopí, druhá však šlape, šlape, až vyrobí máslo a z misky uteče.

 

Představení stojí a padá s ústřední dvojicí a jejím obsazením – Franka – Martina Haricha a Hanrattyho – Martina Stránského, dvojice, která je ve vztahu padoucha a zloděje.

Vedle toho je zajímavé sledovat vztah otce a syna – kdy syn, plný odvahy, kterou mu otec dodal, roste na společenském žebříčku, získává majetek, otázka je za jakou cenu a pravým kontrastem je osobní úpadek otce, který odmítá jakoukoliv pomoc, nadává na systém a i díky své hrdosti končí na samém okraji společnosti.

Z toho důvodu je důležité obsazení – pan Harich – jako představitel 16 letého Franka Abagnalea jr. je neustále na scéně, klobouk dolů, že celé představení ustojí. Silný je ve scénách, kdy je ještě „doma“ u svých rodičů – velmi uvěřitelný coby hravý, sympatický floutek, ve vážnějších chvílích – těžko říct - nechává se pohltit ostatními a zaniká v davu. Třiadvacetiletý Slovák, skladatel a písničkář, je vynikajícím zpěvákem, bezproblémově střídá výšky a hloubky, škoda je, že svůj hlas nejvíce představil až v závěrečné písni Goodbye. Herecká stránka silně kulhá – text pouze recituje, což je v hodnoceném představení zásadní problém, muzikál je upovídaný. Je však otázka, zda dokáže celé představení táhnout, místy je nevýrazný, máme problém s tím, zda mu vůbec fandit, nebo celému příběhu nezaujatě přihlížet. Věřím, že se s ním na divadelním jevišti, v pozici muzikálového umělce více nesetkáme, nesedí mu to, ale velmi se snaží!

 

Pan Stránský je výborný herec, bravurně ztvárňuje cílevědomého, soustředěného, nesmlouvavého policistu, ale co se týče zpěvu – některé party jsou na něj obtížné (výšky). Ve svém hereckém projevu nejspíš ubral, aby nepřevyšoval Harichovy „kvality“.

 

Role rodičů byly svěřeny, Romanu Krebsovi, který se zhostil role otce lháře a snílka, prochází osobní krizí a velmi dobře vidíme rozpad osobnosti. Menší roli matky Pauly Abagnale odehrála Stanislava Topinková Fořtová, i přes malý rozsah role byla pěvecky výborná, herecky jí není co vytknout.

Role Brendy Stronk, snoubenky Franka jr., byla svěřena Charlotte Pščolkové – je to její první velká role, nedá se zapomenout na úžasné sólo „Fly, Fly Away“ po loučení s Frankem a příchodem detektivů. Pščolková však nepůsobí příliš zamilovaně, možná je to režisérský záměr.

Její matku Carol Strong předvedla Venuše Zaoralová Dvořáková, s velkým komediálním talentem, zajímavé bylo sledovat její výrazy tváře, během Frankovy modlitby, kdy se držel osvědčeného příběhu „z mlíka máslo udělej“.

Otce Brendy – Rogera Stronga odehrál Bronislav Kotiš. V dalších rolích se představili Agent Branton – Ondřej Černý, sekundovali mu Agent Cod – Adam Rezner a Agent Dollar – Martin Holec, a to vše za živého orchestru muzikálu DJKT.

Kristýna Bečvářová, Soňa Hanzlíčková Borková, Radek Fišer, Johana Hájková, Hana Kalousková, Pavel Klimenda, Václav Kolář, Adéla Koubková, Denisa Kubášová, Simona Lebedová, Tereza Machová, Veronika Morávková, Jan Olexa, Marianna Polyáková, Pavel Režný, Hana Spinethová Radek Antonín Shejbal, Jan Veselý, Lucie Zvoníková

 

Chyť mě, jestli na to máš v překladu Adama Nováka vyznívá trošku těžkopádně, málo zpěvný, texty hůře zapamatovatelné. Režie Lumíra Olšovského je na jednoduché scéně velmi nápaditá (např. střelnice – ženy s obručemi, Strom rodinný – „fotografie“ předků), a díky choreografiím Denisy Kubášové vytvořila živou energickou show - nenudíte se, neustále se něco děje – obzvlášť začátek 1. jednání neuvěřitelně rychle plyne, tempo brzdí agenti FBI a to svými delšími promluvami, ale tak je dílo napsáno, tak jej respektuji. A i když děj uhání není zdržován žádnými zatmívačkami. Problémové bylo místy ozvučení, ale jinak bylo v pořádku rozumět.