Ženy na pokraji nervového zhroucení, 5. 6. 2016, 16:00, Západočeské divadlo v Chebu

19.06.2016 13:21

Muzikálové představení, v Západočeském divadle v Chebu, „ŽENY NA POKRAJI NERVOVÉHO ZHROUCENÍ“ autorů Davida Yazbeka a Jeffreyho Lanea, jejichž společným dílem je, také v Česku uvedené, „Dirty Roten Scoundrels“ – „Prodavači snů“. Ženy na pokraji nervového zhroucení, podle filmu Pedra Almodóvara, měl českou premiéru 2. dubna 2016 právě v Chebu. O překlad i texty písní se postaral režisér představení Zdeněk Bartoš.

Dovolím si napřed uvést překlad synopse.

ACT JEDNA

Na scéně se objeví TAXIKÁŘ a vítá obecenstvo v Madridu. Jak hraje hudba, tak se scéna plní obyvateli města, vidíme hlavní postavy a dozvídáme se o městě („Madrid“). PEPA, herečka, je vytržena ze snu zvoněním telefonu. Záznamník – je to Ivan, Pepin milenec. Oznamuje ji, že si ji nezaslouží a musí ji opustit.

Přesouváme se do dabingového studia. Pepa dorazila pozdě do práce a Christina, vlezlá recepční, ji na to rychle upozorní. Ukazuje se, že Pepa měla naplánováno natočit zvukovou stopu, pro duet s Ivanem. Je zklamaná, když to zjistí, nicméně, Ivan dorazil dříve, aby natočil svou stopu. Zatímco ona zpívá do jeho nahraného hlasu, slyšíme její vnitřní myšlenky („Lie To Me“).

V závěru písně Pepa omdlévá. Přichází lékař a zpěvačka přiznává, že jí bývá po ránu špatně, už nějaký ten týden; cítí se roztouženě („Lovesick“). Pepa odchází do Ivanova bytu, ale zjišťuje, že on tu již pár týdnů nespí. Pepa zanechává kartičku u Ivanovy domovnice, ale je chňapnuta tajemnou ženou. S pomocí TAXIKÁŘE, ji PEPA pronásleduje.

Zjišťujeme, že ta tajemná žena je LUCIA BELTRAN, Ivanova ex-manželka, která jej žaluje pro to, že ji před 19 lety opustil. CARLOS, její stydlivý a plachý syn, a jeho snoubenka, MARISA se objevují v jejím bytě. LUCIA považuje MARISU za služebnou a jasně lpí na svém synovi. Přichází PAULINA, LUCIINA právnička, a debatují nad nadcházejícím soudním řízení proti Ivanovi („It´s You“).

CARLOS informuje LUCIU, že on a Marisa si budou hledat byt před nadcházející svatbou; LUCIA se znovu cítí zrazená a opuštěná a pozdě v noci vyhazuje všechen Carlosvů majetek z okna. PEPA sleduje rodinnou potyčku venku z telefonní budky. Najde fotografii Ivana a Carlose a zjistí, že Carlos je Ivanův syn.

Druhý den ráno, se PEPA vrací domů a zjistí, že má plný záznamník vzkazů od své nejlepší kamarádky CANDELY – modelky a snílka. Je zamilovaná… ale má strach ze svého nového milence, Malika, mohl by to být mezinárodní terorista („Model Behaviour“). V závěru Candeliných hektických zpráv, je připnuta zpráva od Ivana. Frustrovaná PEPA vytrhne telefon a záznamník ze zdi.

CARLOS a MARISSA nacvičují svůj svatební tanec, zatímco probírají detaily svých svatebních příprav. Vrací se LUCIA s čerstvou hromadou pošty, Ivanovy pošty. Dozví se z ní, že Ivan plánuje výlet pro dva na Ibizu.

PEPA, zpět ve svém bytě, začne vyrábět gaspacho říznuté sedativy a vzpomíná na život, který sdílela s Ivanem („Island“). Přijíždí CANDELLA a obě se společně litují, pak PEPA odchází sehnat někoho, kdo by jí opravil telefon. CANDELA se vzdává a sleduje TV, kde běží zprávy o podezřelém teroristovi, Maliku. A aby se věci ještě zkomplikovaly, Pepin byt se chybně dostal do nabídky bytů k pronájmu pro Carlose a Marisu, kteří právě přicházejí.

Vše vyúsťuje – Pepa se dozví, že Ivan opouští město s jinou ženou a že ona sama je těhotná, a Marisa se dozví, že její budoucnost s Carlosem je stále více nejistá, než si myslela. CANDELA, celá vystresovaná a zklamaná, skáče ze střešní terasy. („On The Verge“).

ACT DVA

TAXIKÁŘ a sbor otevírají druhé dějství strhujícím otevíracím číslem („My Crazy Heart“). Ocitáme se zpět v Pepiny bytě, slyšíme křičet Candelu o pomoc z římsy terasy…po tom všem se rozhodla že neskočí. PEPA a CARLOS ji vytáhnou zpět do bezpečí a dozvídají se o jejím divokém románku s Malikem, hledaným teroristou. CANDELA má strach, že by mohla být uvězněna, a tak by to měla říct policii. Mezitím, MARISA bezděčně vypije Valiem říznuté gaspacho a chrápajíc odpadne. PEPA opouští CARLOSE, s tím aby sledoval otřesenou CANDELU a dřímající MARISU, a míří do PAULININY právnické kanceláře.

Před svým bytem má PEPA konečně šanci zpracovat zprávu o svém těhotenství („Mother´s Day“). Náhle ji ze všeho vytrhne její pobožná domovnice Sofie, která vycítila její potíže – snaží se Pepu uklidnit, že se stane, co se má stát.

TAXIKÁŘ veze PEPU do kanceláře PAULINY MORALES, právničce Lucii, a také nové Ivanově známosti. Pepa, v nevědomí této záležitosti, míří do kanceláře s nadějí na pomoc Candele. Přestože má snahy odvrhnout se od Ivana, on si úspěšně namlouvá Paulinu („Yesterday, Tomorrow, And Today“). Pepa přichází k velmi nepřátelské Paulině. Po výměně názorů Pepa opouští místnost ve spěchu a skáče zpátky do taxíku.

Zpět v bytě. CARLOS a CANDELA se pomalu sbližují. Dozvídáme se o objevené poznámce, která zdůrazňuje Malikův plán pro útok na soud. Anonymní telefonát policii by je měl varovat („Tangled“). U rozvodového soudu, LUCIA prezentuje žalobu proti Ivanovi („Invisible“ – „Neviditelná“). Její výpověď je vtipná, vypráví o svých životních rolích. Sólovka, které bylo konečně rozumět. Velmi povedený a přesvědčivý výkon Radmily Urbanové. Skvěle odzpívané.

LUCIINA prezentace vyústí a její případ je skončen – rozhodne se, že je tu jen jedno řešení: vyjmout IVANA from good. PEPA se vrací domů, aby informovala CANDELU, že nejlepší volba je opustit město („Island Reprise“). Právě když odcházejí, přicházejí policisté. Na gauči však stále spí MARISSA, neví, jak to vysvětlit, tak ji zahalí dekou. Police se ptá na Malika, ale nikdo o něm nic neví. PEPA neustále vysvětluje, že nevolala, že telefon vyrvala ze zdi. LUCIA přichází krátce po nich a hledá Ivana.

PEPA si uvědomí, že teď musí k soudu, kde je IVAN. Přesvědčí oba policisty, aby vypili gaspacho – to udělají. Tak jako Carlos, Candella, aby nemuseli policii nic vysvětlovat – oba ulehají na Pepinu postel. Před tím, než ji může kdokoliv zastavit, LUCIA odzbrojí policisty a míří k soudu. Následuje pronásledování Lucii na skútru v zádech s Pepou v taxíku. Vtipná byla výměna rozcucané paruky u Lucii. Pepa opět jede už potřetí se „svým“ taxikářem. Taxík je složen ze  3 židlí, a místo za řidičem je tvořeno malým nákupním košíkem, který je plný pochutin, je to ten známý malý nákupní košík s takovou tou "antenkou", která slouží pro označení vozu "taxi". PEPA přijíždí právě včas, aby zachránila IVANA od Luciina výstřelu, který nakonec zraní MALIKA. Lucia je odvedena a je z ní zpravodajská hvězda.

IVAN si nakonec uvědomí, že Pepa byla jediná, která se o něj kdy starala („Lie To Me Reprise“). Pepa si vzpomene na slova domovnice a odmítá Ivanovu nabídku. Ona odchází domů s tím, že je ráda, za to co má, že je těhotná. Vrací se domů, kde najde probouzející se MARISSU, která je ráda, že s Carlosem nemusí být, když vidí, jak leží spolu s Candelou.

Na konci, se všechny ženy spolčí, aby se podívaly do budoucnosti („Finale“).

 

Světelný design (Eufrasio Lucena-Muñoz) doplňuje scénu (Dragan Stojčevski) – hraje se vpředu, rychlé přeměny jen za pomocí několika málo rekvizit – dveří, které vedou do bytu hlavní hrdinky Pepy, na ulici před jejím bytem, do bytu Lucíi. V zadní části je kuchyň, či ulice a přístup na střechu, kde v pravé části je umístěn 6ti členný orchestr!

Ano, živá muzika je veliká devíza uvažovaného představení. U zvuku ještě chvíli zůstaneme. Opravdu špatný! Hudba přeřvávala interprety, což bylo možná záměrem, školené hlasy chybí. Nejlépe vyzněly závěrečná píseň, Luciína sólovka „Invisible – Neviditelná“. Problémem bylo porozumět kvapnému textu – Candelly „Model Behaviour“, kde telefonovala a scéna se neustále proměňovala.

Možná by pomohlo vytažení kytar – pro navození Španělska.

Na scéně se setkáváme také se Sofií, Pepinou domácí, která pozoruje dění na ulici, mimo jiné i to, jak před domem stále čeká a troubí na svou dívku mladík na skútru a vítá ji s kyticí. Zajímavé propojení nového rodícího vztahu a ukončeného, rozpadlého ve formě opuštěné Pepy. Vítané je alter-ego Ivana a Lucii v podobě tančícího páru, členů company.

Choreografie (Ivana Dukić) – úvodní číslo mě svou nesynchronností nepřesvědčilo, následný výstup sestřiček to zlepšil. Kostýmy (Dragan Stojčevski) pěkné a odpovídající době.

Výkony:

Vladimíra Vítová – Pepa – herecky velmi přesvědčivá, zpěv dobrý, lepší v sólovkách, v druhé půlce.

Držitelka Thálie 2015 za herečku do 33 let, Pavla Janiššová – Candela je komediální role, stává se miláček publika, velký obdiv za „nahotu“ a dostatečný zpěv.

Za pozornost stojí Pavel Richta – Carlos, který jednak miluje svou matku, má z ní respekt, na druhou stranu miluje Marisu, avšak velmi snadno se nechává strhnout Candelou a jeho ostych odpadá. Sál byl pobaven, když byl upozorněn, aby se zapnul.

Radmila Urbanová – super výkon, chůze, silný hlas ve zpěvu, velmi přesvědčivá.

Iván – úplně nevím, zda je to muž, kterému padají ženy k nohám, podivná gesta rukou. Nezapomenutelný hluboký hlas Jana Jedlinského.

Dílu pomáhá řada postav kolem, náhodných kolemjdoucích, postava domovnice – Jarmila Šimčíková – jednak jako pobožná Sofie, jindy jako nevzhledná domovnice u Ivana.

Další osoby:

Marisa – Petra Štíbrová, Paulina – Daniela Šišková, Řidič taxi – Petr Vydarený j.h. - zpěv na dobré úrovni, ale herecky byl lepší, Ambite – Vuk Čelebić, Malik – David Beneš, Lékař, vrchní inspektor, soudce 2 - Jindřich Skopec, Detektiv – Michal Švarc, Opravář telefonů, ochranka – Miroslav Sabadin, Režisér v dabingu, Soudce 1, moderátor TV – Pavel Marek, Rozálie – Magdaléna Hanušová j.h.

Chebskému ansáblu patří obrovských obdiv, že se pustil do neznámého, dosud v ČR neuvedeného náročného muzikálového díla, je však stále co zlepšovat a velmi mě bude zajímat, jak si poradí s představením „Adéla ještě nevečeřela“, které však bude v koprodukci s karlovarským divadlem. Myslím si, že je dobře, že byl uveden muzikál s ještě převažující činoherní složkou.  Nicméně děkuji za pobavení.